måndag 16 november 2015

Juldekoration!

Julgransdekoration eller till fönstret!
Eftersom julen närmar sig med stormsteg trots att de inte är vitt ute ännu så satt jag å funderade å bläddrade lite på pinterest en dag å hittade en sak jag bara kände att jag ville prova å dela med mig av för den är nåt man kan göra som julpyssel med barnen om man vill där dom kan skapa sina egna unika julkulor eller bollar till fönstret.

Jag började med att ta i detta fallet helvita cardstock å en rund dies som ser ut som en blomma.
Storleken på diesen är vad som avgör hur stor bollen blir så vill man ha till fönstren så kan man ta en lite större å till julgranen en aningen mindre.
Sen stansade jag ut 20 st såna likadana.

Sen mäter man ut en liksidig triangel å märker upp i cirkeln så som bilden å bigar alla 20 bitarna efter triangelns alla sidor.

Så här ska dom se ut när man bigat å vikt dom.

När man sen bigat alla så blir dom som på bilden som små skålar.

Sen sätter man dubbelhäftande tejp på alla sidorna ovanför bigningen på alla delarna.

Som på denna bild där har jag tejpat alla

Sen tog jag lite distress ink dyna å färgade in kanterna på alla bitarna till bollen.

Sen tar man 5 bitar å sätter ihop dom så dom bildar en cirkel med en liten topp.
Tänk på att fästa ett band eller snöre i den ena cirkeln ni gör så ni har nåt att hänga upp bollen i.
Gör 2 såna cirklar klara.

Så dom ser ut så där.

Dessa cirklar går även att sätta ihop till en lite mer platt boll om man inte har så mycke rum i fönstret så fukar även de att göra.

Då ska ni sen ha 10 bitar kvar som ni ska sätta ihop så dom bildar en rak linje som bilderna under visar.




Här är alla 10 kvarvarande bitar ihopsatta till en rak remsa.

Sen fäster ni ihop början å slutet av raden med varandra så dom blir som på bilden.

Sen tar ni den ena av dom små cirklarna ni gjort å fäster den ovan på kransen ni fått i hop.

Å sen fäster ni den andra i botten på kransen vilket då har gett er en boll.

Så här är eran boll nu....så nu återstår bara att dekorera den å göra den till eran speciella boll till fönstret eller julgranen.

Jag fäste lite blommor å bling bling på min för att ge den lite liv å julens tid är ju en glittrig tid.

Så här blev en annan jag gjorde med mönsterpapper lite pärlor platta blommor å bling i mitten på blommorna å sen satte jag glitterlim runt kanterna på alla delarna.

Dessa kommer att finnas att titta på hos Helihak i hennes butik under julen för den som vill se dom i verkligheten.

Hoppas ni tyckte de verkade roligt å själva vill prova på detta med vänner å barnen.

Ha de gott alla å på återseende Kramar Laila

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar